Skip to content
  Nedjelja 1 listopada 2023
Popularno
7. travnja 2023.Uskrsni običaji u Zagrebačkoj županiji 17. srpnja 2023.Oskarovci 23. 7. u pulskoj Areni na obilježavanju 20. obljetnice filma “Gospodar prstenova: Povratak kralja” 9. kolovoza 2023.Brza i savršena štrudla od borovnica 1. travnja 2023.Šafrani preplavili neke od najljepših slovenskih vrhova. Ove morate posjetiti! 14. ožujka 2023.Dina Levačić: najmlađa žena u povijesti koja je preplivala Oceanovih sedam! 13. kolovoza 2023.Na blagdan Velike Gospe održat će se najstariji plivački maraton Šilo-Crikvenica 10. veljače 2023.Dani mednih delicija središnje Istre 26. siječnja 2023.Noć muzeja 2023. s temom “Muzeji su važni” 1. lipnja 2023.Wine & Music Night ponovno u Labinu 15. srpnja 2023.Lončarstvo, tradicija za koju Petrinja živi
  • Kontakt
Skitnice.hr
  • Aktualnosti
  • Putovanja
    • Hrvatska
    • Svijet
  • Outdoor
    • Planinarenje
    • Nautika
    • Biciklizam
    • Ostalo
  • Vodiči
  • Putopisi
  • Fina klopa
  • Lifestyle
    • Intervjui
    • Kultura
    • Sport
    • Wellness
    • Tech
    • Zdravlje
    • Ekologija
  • Aviokarte
  • Ljubimci
Skitnice.hr
Skitnice.hr
  • Aktualnosti
  • Putovanja
    • Hrvatska
    • Svijet
  • Outdoor
    • Planinarenje
    • Nautika
    • Biciklizam
    • Ostalo
  • Vodiči
  • Putopisi
  • Fina klopa
  • Lifestyle
    • Intervjui
    • Kultura
    • Sport
    • Wellness
    • Tech
    • Zdravlje
    • Ekologija
  • Aviokarte
  • Ljubimci
  • Kontakt
Skitnice.hr
  Outdoor  Majstorska cesta, zaboravljeni biser Velebita
OutdoorPutopisiVodiči

Majstorska cesta, zaboravljeni biser Velebita

Tea Rožman SvedrovićTea Rožman Svedrović—31. siječnja 2023.0
FacebookTwitterPinterestLinkedInTumblrRedditVKWhatsAppEmail

Majstorska cesta u vrijeme svoje gradnje, početkom 19. stoljeća, predstavljala je pravo remek-djelo. Proteže se od Svetog Roka, preko 1048 m visokog prijevoja Mali Alan sve do Obrovca u dužini od 41 km. 

Građena je od 1825. – 1832. godine u vrlo teškim uvjetima kako bi se skratio put do Dalmacije. Tada je bila jedna od najvažnijih prometnica koja je spajala sjever i jug Hrvatske. Osim trgovačkog prometa, služila je i kao poštanska prometnica između Beča i Zadra. 

Način na koji je njezin graditelj Josip Kajetan Knežić proveo trasu po strmoj velebitskoj padini, s brojnim serpentinama između klisura i kukova, predstavljao je tada veliki napredak u cestogradnji. Maksimalni nagib ceste iznosio je do 5,5 % što je u skladu i sa suvremenim propisima za gradnju prometnica. 

Majstorska cesta / Foto: PP Velebit

O njezinoj vrijednosti i impresivnom načinu gradnje svjedoči i činjenica da je 2007. godine uvrštena u Registar kulturnih dobara Hrvatske. Majstorskom cestom i danas se prometuje, a iako je makadamska, u normalnim vremenskim uvjetima prohodna je i za obične automobile. Biciklistima i motociklistima,  nezaobilazna je ruta vožnje Velebitom zbog prekrasnih vidika i netaknutog krajolika.

Na njezinom se putu nalaze i Tulove grede – krški fenomen kojega čine okomite vapnenačke grede, kukovi i tornjevi. S jednog od najljepših Velebitskih vrhova na visini od 1120 m, doživjet ćete nezaboravne trenutke i moći snimiti spektakularne fotografije. 

Lokacija podno Tulovih greda jako je dobro poznata ljubiteljima Karla Maya, jer je upravo tu sniman jedan dio filmova o Winnetouu. 

Povijest Majstorske ceste

1825. godine konačno je započela gradnja jedne od najspektakularnijih prometnica u Hrvatskoj, koja i danas ostavlja bez daha. 

Više članaka

Trail na otoku Pagu srušio rekorde

25. ožujka 2023.

Zimski mjeseci idealni za putovanje na Cipar, najsunčaniji europski otok

15. siječnja 2023.

Hipodrom Zagreb: Provedite dan u okruženju konja daleko od gradske vreve

12. kolovoza 2023.

Bjelovarsko-bilogorska županija oduševit će vas ponudom

14. lipnja 2023.

Majstorska cesta u Obrovcu prelazi Zrmanju i uspinje se preko tri prijevoja. Prvi je Prag (856 m) smješten podno Tulovih greda, a zatim slijede još Kraljičina vrata (970 m) i Mali Alan (1048). Cesta se zatim spušta prema Lici niz strmu i pošumljenu padinu, te nastavlja prema Svetom Roku.

Graditelj Josip Kajetan Knežić primijenio je tada nove građevinske tehnike koje su mu omogućile da na racionalniji način rješava probleme planinske cestogradnje. Osim što nagib nigdje ne prelazi 6%, širina kolnika je šest i pol metara.

Majstorska cesta – 2 / Foto: PP Velebit

– 1819. godine, nakon Napoleonovog sloma i ponovne uspostave austrijske vlasti, donesena je odluka da se preko Malog Alana, koji je bio službena granica između Like i Dalmacije, izgradi suvremena prometnica koja bi povezivala Liku i Dalmaciju. Majstorska cesta predstavljala je tada i vrlo važnu prometnicu Zadra i Beča, jer se njome povezivao i poštanski promet između dvaju gradova. 

– Petrinjcu Josipu Kajetanu Knežiću, gradnja Majstorske ceste bila je zapravo prvo iskustvo s planinskim cestama. No, bez obzira na to što mu je bilo prvo iskustvo napravio ju je tako dobro, da je odmah nazvana Majstorska, i to ime zadržala je i danas.  Cesta je puštena u promet u 4. listopada 1832. godine, a završetak radova proslavljen je u mjestu Podprag. Svečanost je ovjekovječio umjetnik Francesco Arrigoni, a njegova slika i danas se nalazi u Povijesnom muzeju u Zagrebu. 

Prekid prometa

– Zanimljivo je i da se Majstorskom cestom sljedećih sto godina odvijao vrlo gust promet. Kirijaši su prevozili robu, diližanse putnike i poštu, a pastiri svoja stada na velebitske pašnjake. No, promet je naglo opao kada je 1925. godine sagrađena lička željeznička pruga, a dio prometa je uzela i u to vrijeme dovršena i cesta preko Prezida (Gračac-Obrovac). Majstorska cesta ostaje više kao povijesna cesta, koja je zbog svoje specifičnosti, te spomeničke i krajobrazne vrijednosti uvrštena u Registar kulturnih dobara Hrvatske 2007. godine, rekla nam je voditeljica Službe za marketing Parka prirode Velebit Ivana Svetić. 

Majstorska cesta uistinu je biser Velebita. Nekad ključna za trgovački i poštanski promet, danas se ubraja među najljepše ceste Hrvatske i sve je posjećenija turistička atrakcija. 

Majstorska cesta – pogled prema Tulovim gredama / Foto: PP Veleit

Gradnja je ovdje nemoguća, cesta se ne može probiti!

Majstorska cesta predstavljala je nakon izgradnje, prema nekim zapisima, najsuvremeniju cestu u ovom dijelu Europe. Izgrađena je u relativno kratkom vremenskom periodu, na izuzetno surovom terenu. Radnici pred kojima su bile godine mukotrpnog rada nije bilo lako motivirati, posebno kad su vidjeli sav tak kamen koji treba probiti, pa su se graditelji dosjetili kako ih motivirati.

– Postoji anegdota koja nije vezana samo za Majstorsku cestu već i za ostale velebitske. Naime, kad su radnici vidjeli gdje trebaju graditi ceste, taj kamen i stijene, rekli su da je tu gradnja nemoguća i da se cesta ne može probiti. Trebalo se tada dosjetiti kako motivirati radnike da ipak sve to probiju i izgrade, pa su im graditelji ponudili ponudu koja se nije mogla odbiti. Kilu zlata za svaku kilu kamena koju probiju. Tako su ih dobro motivirali, da su ovi radili punom parom i relativno brzo izgradili cestu, otkrio je ravnatelj Parka prirode Velebit Mario Šaban. 

Majstorska cesta / Foto: PP Velebit

– Moja ljubav prema prirodi i planinama razvijala se od malena. Danas sam član Hrvatske gorske službe spašavanja, volim planinariti i član sam PD Željezničar iz Gospića. Velika mi je čast i zadovoljstvo što sam uspio raditi posao koji je vezan za prirodu. Kad radite ono što volite nema tih novaca koji vam mogu platiti nešto drugo. Uspio sam spojiti privatno i poslovno i u tome uživam. Uspio sam proći gotovo cijeli Velebit, ali uvijek ima još novih i neistraženi. Teško mi je reći izdvojiti najljepše i najdraže lokacije. Mogu preporučiti dio južnog Velebita – Ramino korito, gdje staza ide prema jugu kroz netaknutu prirodu, bez ikakvih gospodarskih aktivnosti. Zanimljivi su i vrhovi Velebita, s kojih se pružaju nevjerojatno lijepi pogledi na unutrašnjost i na more. Čak za bistrih dana možete vidjeti Italiju. Velebit je čaroban u svim svojim smjerovima, zaključio je ravnatelj PP Velebit Mario Šaban.

Budete li u prilici prođite našim povijesnim cestama i nemojte žaliti vremena. Moderna autocesta možda jest najbrža i najjednostavnija, no pokušaje poslušati prirodu i planinu. Možda vam se svidi što ćete čuti.

Kontakt

FacebookTwitterPinterestLinkedInTumblrRedditVKWhatsAppEmail

Tea Rožman Svedrović

Patuljasta vodenkonjica dobila ime Lotta
Tamara Peić o najljepšim putovanjima
Povezani članci
  • Povezani članci
  • Više od autora
Vodiči

Kako pripremiti ukusan quiche sa sunčanicama

29. rujna 2023.0
Vodiči

Sejšeli: Detaljan vodič kroz putovanje u luksuzni raj koji to zapravo i nije

26. rujna 2023.0
Nautika

Crni tankovi: Zakonska regulativa vs. praksa

16. rujna 2023.0
Učitaj više
Odgovori Otkaži odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Pročitajte također
Aktualnosti

Počinje promotivni tjedan u Nacionalnom parku Plitvička jezera

1. listopada 2023.0
Ljubimci

9 zanimljivosti o vukovima koje morate znati

30. rujna 2023.0
Lifestyle

Dobrodošao Family Welcome, portal specijaliziran za putovanja s djecom!

30. rujna 2023.0
Vodiči

Kako pripremiti ukusan quiche sa sunčanicama

29. rujna 2023.0
Aktualnosti

Kako neki „influenceri“ varaju?

28. rujna 2023.0
Aktualnosti

Svjetski je dan turizma: Tema ovogodišnjeg obilježavanja je “Turizam i zelena ulaganja”

27. rujna 2023.0
Učitaj više
plitvička-jezera-naslovna
Aktualnosti
Počinje promotivni tjedan u Nacionalnom parku Plitvička jezera
zanimljivosti-o-vukovima-thomas-bonometti-unsplash
Ljubimci
9 zanimljivosti o vukovima koje morate znati
family-welcome-naslovna
Lifestyle
Dobrodošao Family Welcome, portal specijaliziran za putovanja s djecom!
Quiche-sa-sunčanicama
Vodiči
Kako pripremiti ukusan quiche sa sunčanicama
influenceri-varaju-naslovna
Aktualnosti
Kako neki „influenceri“ varaju?
    © 2022. Powered By D2M studio
    • Uvjeti korištenja
    • Pravila privatnosti
    • Oglašavanje
    • Impressum